Vitaal Bedrijf

Vitaliteitskalender en ludieke acties voor meer werkplezier

Met ruime voldoendes op de leefstijlthema’s bewegen, voeding en mentale balans is nu ook installatiebedrijf VanderLinden in Veghel in het bezit van het Vignet Vitaal Bedrijf. “Hiermee laten we zien dat we het belangrijk vinden dat onze medewerkers fit zijn en lekker in hun vel zitten”, zegt HR-medewerker Mirjam Kneppers. 

De eerste stappen op het gebied van vitaliteit waren eerder al gezet – met onder meer gratis fruit op de werkvloer, een jaarlijkse hardloopwedstrijd en een flinke korting op sportschoolabonnementen – maar sinds 2021 heeft het onderwerp een grote sprong gemaakt op de agenda van de HR-afdeling. “In eerste instantie om het ziekteverzuim terug te dringen, maar ook omdat mensen die lekker in hun vel zitten beter presteren”, weet Kneppers. Haar collega, HR business partner Irma van Bakel, stelt dat het steeds meer “een dingetje” van de werkgever is geworden om samen met de medewerkers aan hun gezondheid te werken, zowel fysiek als mentaal. “Daaronder valt bijvoorbeeld ook dat medewerkers zich blijven ontwikkelen, dus dat is ook iets waar we veel aandacht aan besteden.”

Naast een preventief vitaliteitsonderzoek dat om de paar jaar wordt gehouden en ludieke acties die voor de medewerkers worden georganiseerd, vormt de zogeheten Vitaliteitskalender de basis van het huidige vitaliteitsbeleid bij VanderLinden. “Op deze kalender, die alle medewerkers aan het begin van het jaar krijgen, staan de workshops die we per maand aanbieden”, vertelt Kneppers. “Zoals ‘met plezier naar je werk’, ‘stresshantering’, ‘gezonde voeding’, ‘feedback geven en ontvangen’, ‘gezonde werkhouding’, ‘communicatie’ en yoga. De workshop ‘circuittraining’ was vorig jaar zo’n succes dat we die elke maand laten terugkomen.” 

Van Bakel: “We besloten in oktober 2020 om de Vitaliteitskalender te maken en zijn in januari meteen begonnen, ondanks corona. We wilden de plannen niet in de ijskast zetten en wachten, dus hebben we wat geschoven met de workshops en de eerste twee via Teams gedaan.” Omdat de workshops ook een sociaal aspect hebben, beginnen de deelnemers – nu het weer kan – met een gezamenlijke maaltijd. “Dit is erg gezellig en wordt gewaardeerd.”

Circuittraining bij VanderLinden

Luisteren naar doelgroep

VanderLinden heeft rond de 85 mensen in dienst, waarvan de helft op kantoor en de helft in de buitendienst bij klanten werkt. “Wat je ziet is dat hoofdzakelijk kantoorpersoneel zich inschrijft voor de workshops”, vertelt Van Bakel. “Onze monteurs verrichten veel fysieke arbeid en willen na werktijd naar huis.” Kneppers vult aan: “Zij beginnen vroeg, zijn om vier uur klaar en zouden dan moeten wachten tot de workshop begint. Dit jaar hebben we daarom de starttijden van een aantal workshops vervroegd, maar dat heeft helaas nog niet het effect gehad waar we op hoopten.”

“We proberen goed te luisteren naar wat onze medewerkers willen en spelen daarop in”, zegt Van Bakel. “We blijven de workshops aanbieden voor de mensen die belangstelling hebben. Daarnaast proberen we creatief te zijn en elk jaar met nieuwe verrassende workshops te komen.  We hopen dat het na een paar jaar steeds meer gaat leven en dat medewerkers elkaar motiveren om deel te nemen. De mensen die meedoen zijn in ieder geval positief en enthousiast.” 

Momenteel geven gemiddeld zo’n twaalf mensen zich op voor een workshop. Vorig jaar lag dat aantal iets hoger, maar daar heeft Kneppers wel een verklaring voor: “Mensen konden weinig doen door corona en zagen de workshops als een soort uitje. Dit jaar hebben ze het weer drukker met allerlei andere sociale afspraken.”

Preventief Vitaliteits Onderzoek

Een ander belangrijk onderdeel van het vitaliteitsbeleid bij VanderLinden is het Preventief Vitaliteits Onderzoek (PVO). Dat bestaat uit een vragenlijst, fysiek onderzoek en persoonlijk gesprek met een verpleegkundige.” Dat doen we één keer in de drie of vier jaar”, aldus Van Bakel. “De laatste keer was eind 2021. Eén medewerker was zo geschrokken van bepaalde bloedwaarden die uit het fysieke onderzoek kwamen, dat deze collega meteen de huisarts heeft geraadpleegd voor verder onderzoek. Er is medicatie voorgeschreven. Heel fijn dat je met zo’n onderzoek iemand verder kunt helpen.”

“Daarnaast leerde het laatste onderzoek ons dat veel mensen op kantoor nek- en schouderklachten hadden”, vervolgt ze. “Daar hebben we gelijk op ingespeeld met een werkplekonderzoek. Een ergonoom is twee dagen naar kantoor gekomen om advies te geven en de werkplekken samen af te stellen.”

Bij VanderLinden worden workshops gegeven

Meer aandacht

Een andere uitkomst van het PVO was dat medewerkers van VanderLinden behoefte hebben aan meer aandacht vanuit de leiding. Van Bakel: “Wij zijn een technische organisatie, iedereen die hier leiding geeft is techneut. Die praten graag over het werk en de klanten, maar er is ook behoefte aan wat meer persoonlijk contact en af en toe een schouderklopje. Dat stimuleren we met de actie ‘Bij elk bezoek een koek’. Als een projectleider een project bezoekt, neemt hij een koek mee voor de monteur. Vaak drinken ze dan samen een kopje koffie en praten ze wat met elkaar.”

“In de Week van het Werkgeluk, die jaarlijks in september valt, hebben we het contact tussen de medewerkers van de binnen- en buitendienst bevorderd met een leuke actie”, voegt Kneppers daaraan toe. “Kantoormedewerkers kregen de mogelijkheid om op locatie met een monteur te lunchen en bij te kletsen. Veel mensen van de binnendienst komen nooit op een project. Ze horen er wel veel over, maar zien ze nooit. De monteurs waren op hun beurt trots om te laten zien wat ze allemaal hadden gedaan.”

“We doen elk jaar iets in de Week van het Werkgeluk”, vervolgt Kneppers. “Vorig jaar mochten alle medewerkers een verrassing indienen voor een collega, met een motivatie erbij waarom die persoon die verrassing verdient. Daaruit werden er vijf gekozen. Iemand die altijd klaarstaat voor een ander werd verrast met een borrelplankje en iemand die het thuis wat moeilijker had, kreeg een bos bloemen toegestuurd. Geen gigantische verrassingen, maar vooral een leuk gebaar en aandacht voor elkaar.” 

Verzuim

De twee HR-medewerksters zeggen altijd wel bezig te zijn met het bedenken van nieuwe acties, maar op dit moment hebben hun inspanningen nog niet geleid tot minder verzuim. Sterker nog, dat is nu hoger dan ooit. “Er heerst van alles”, zegt Kneppers. “En wij hebben om verschillende redenen een aantal langdurig zieken. Ik denk dat het gewoon pech is.”

Het verloop bij VanderLinden is daarentegen wel heel laag. Van Bakel: “Onze medewerkers ervaren het hier wel een beetje als hun tweede thuis. Dat komt door de manier waarop we met elkaar omgaan, we doen het met elkaar en voor elkaar. We merken dat mensen hier graag werken.”